ČelákoviceDnes.cz
ČelákoviceDnes.cz » Zpravodajství » Magazín

Jak postupovat při reklamaci zájezdu

04.06.2024
S příchodem teplého počasí již mnoho Čechů tráví pracovní dny sněním nad letní dovolenou a relaxováním (zejména) u moře. Velká část z nich má také pravděpodobně již zájezd s cestovní kanceláří sjednaný, zálohy zaplacené a možná i plavky zakoupené. Čeho by si však čeští spotřebitelé měli být vědomi, aby předešli komplikacím a jejich vysněná dovolená dobře dopadla?
Ilustrační snímek | Foto: pixabay.com

Jedna smlouva vládne všem


Zájezd je dle zákona tzv. soubor služeb cestovního ruchu. Zpravidla tak zahrnuje dopravu na místo i zpět, ubytování, a může obsahovat i dodatečné služby, jako třeba výlety a exkurze. Mezi spotřebitelem a cestovní kanceláří dochází k uzavření smlouvy o zájezdu, která by měla obsahovat veškeré specifikace daného zájezdu. Nelze však opomenout, že součástí smlouvy o zájezdu jsou také obchodní podmínky dané cestovní kanceláře, kde bývají sjednány některé věci, jako například podmínky výpovědi smlouvy či storno poplatky.

Cestovní kanceláře mají dle zákona extenzivní (tedy širší) informační povinnost. Ve smlouvě by měla být uvedena souhrnná cena zájezdu včetně všech daní, poplatků nebo jiných souvisejících nákladů. Pokud by některé náklady uvedeny nebyly, spotřebitel je nemusí platit. Stejně tak by ve smlouvě měl být uveden čas příjezdu a odjezdu, místo pobytu, doba trvání pobytu, informace o ubytování, dopravě a stravování, jazyku, ve kterém jsou služby poskytovány, popř. další informace o vlastnostech všech souvisejících služeb. Ujedná-li si spotřebitel s cestovní kanceláří zvláštní požadavky na zájezd, měly by ve smlouvě být také vyznačeny. Pro případ, že by dané informace ve smlouvě i přesto chyběly, cestovní kancelář by měla vydat tzv. potvrzení o zájezdu, kde chybějící informace uvede. "Doporučujeme spotřebitelům, aby dbali opatrnosti a smlouvu s obchodními podmínkami si ještě před podpisem řádně prošli," doporučuje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.

Ačkoliv si, na rozdíl od smlouvy, nemůže spotřebitel sjednat zvláštní obsah obchodních podmínek, je i tak chráněn zákonem. Pokud by v nich bylo ujednání, které lze považovat za překvapivé a spotřebitel by jej nemohl rozumně očekávat, bude takové ujednání neúčinné. Smlouva tedy platit bude, ale tak, jako by tam ono překvapivé ujednání nebylo.

Stará známá reklamace


Tak, jako má spotřebitel povinnost zaplatit sjednanou cenu, má cestovní kancelář povinnost poskytnout zájezd ve sjednaném rozsahu řádně a bez vad. O vadu se jedná, pokud některá z dílčích služeb cestovního ruchu, které jsou zahrnuty do zájezdu, není poskytována v souladu se smlouvou. Příkladem může být větší vzdálenost hotelu od moře než ta, která byla spotřebiteli sdělena, nedostatečná kvalita ubytování nebo nesplněné speciální požadavky spotřebitele, které však byly s cestovní kanceláří předem domluveny. Vše, čeho se chce spotřebitel dovolat, by ovšem mělo být uvedeno ve smlouvě.

Vadu by měl spotřebitel vytknout písemně, aby její vytknutí mohl v případě potřeby později také prokázat. Přitom je zpravidla dobré si vadu zdokumentovat, např. fotografiemi nebo videozáznamem. Vhodné je také opatřit si svědectví jiných návštěvníků, pokud danou vadou trpí také. Vadu je dobré vytknout co nejdříve, a to i během trvání zájezdu, např. u delegáta. Cestovní kancelář by se výtkou měla zabývat a snažit se o okamžitou nápravu vady a bezvadného pokračování zájezdu. Pozdní vytknutí vady, např. až po skončení zájezdu, může být spotřebiteli na škodu.

Cestovní kancelář by jako nápravu měla spotřebiteli zajistit alternativu vadné služby, která je co do kvality srovnatelná s původní sjednanou službou. Pokud nelze alternativu zajistit a jediná možná alternativa je svou kvalitou horší, cestovní kancelář je povinna spotřebiteli doplatit rozdíl v ceně. Naopak, pokud je alternativa co do kvality lepší, spotřebitel není povinen nic doplácet. "A pokud se cestovní kancelář reklamací vady nezabývá, spotřebitel je oprávněn si nápravu zařídit sám a následně požadovat proplacení nákladů po cestovní kanceláři," dodává Eduarda Hekšová. Přitom je dobré si opatřit od delegáta písemné opatření, že k nápravě ze strany cestovní kanceláře nedošlo. Dále může být reklamace vyřešena i slevou z ceny zájezdu. V určitých případech může spotřebitel požadovat také náhradu újmy, pokud došlo ke zmaření nebo podstatnému zkrácení zájezdu vinou cestovní kanceláře. V každém případě má cestovní kancelář povinnost reklamaci vyřídit do 30 dní.

Zdroj: dTest
Sdílet: Sdílet na Facebooku Sdílet na X

Další články z rubriky Magazín

Expert: V boji se závislostmi stále chybí dostatečná prevence

V České republice stále chybí dostatečná prevence v boji s alkoholem. Vyplývá to i z aktuálního průzkumu Státního zdravotního ústavu (SZÚ). Pouze 52 % respondentů uvedlo, že se jich lékař ptal na pití alkoholu. U respondentů, kteří vykazovali známky ...

O titul České ceny za architekturu se uchází přes tři sta staveb

O titul v letošním, 9. ročníku České ceny za architekturu (ČCA) se uchází 307 staveb realizovaných v posledních pěti letech na území České republiky. ...

Březnový horoskop: Berani budou plni energie, Střelci zažijí dobrodružství

Březen, měsíc jara a obnovy, nám přináší nové příležitosti a výzvy. Podívejme se, co nám hvězdy předpovídají pro tento měsíc. ...

Výsledky testu sportovních kočárků: Na bezpečnost není spolehnutí

Kočárek je při péči o malé dítě téměř nepostradatelným pomocníkem. Spotřebitelská organizace dTest proto publikuje testy kočárků pravidelně - v aktuál ...

Toyota odhalila dva typy elektrických přepravníků pro OH v Paříži

Toyota jako celosvětový partner pro mobilitu Mezinárodního olympijského výboru (IOC) a Mezinárodního paralympijského výboru (IPC) odhalila dva typy př ...





Pondělí 24.6.2024
Středočeský kraj
Další regiony »






Nastavení cookies | GDPR | O nás, kontakty | Přidat firmu | O regionu | Nabídka našich služeb | Inzerce-Dnes.cz | Práce v ČR | InfoDnes.cz
InfoDnes.cz
Sdružení regionálních portálů

Kraj Vysočina
HavlíčkůvbrodDnes.cz
JihlavaDnes.cz
TřebíčDnes.cz

Liberecký kraj
LiberecDnes.cz

Ústecký kraj
ÚstínadLabemDnes.cz

Plzeňský kraj
PlzeňDnes.cz

Jihočeský kraj
ČeskéBudějoviceDnes.cz

Jihomoravský kraj
BrněnskoDnes.cz

Olomoucký kraj
OlomoucDnes.cz

Zlínský kraj
ZlínDnes.cz

Moravskoslezský kraj
OstravaDnes.cz

Copyright © 1/2009-2024 M+MP spol. s r.o. InfoDnes.cz | Webdesign & webprogramming © PD | RSS InfoDnes